تولید محتوا در آموزش و پرورش چیست

موضوع تولید محتوا در آموزش و پرورش در چند سال اخیر اهمیت بیشتری یافته است. دلیل اصلی این اتفاق را می‌توان شیوع اپیدمی کرونا و غیر حضوری شدن کلاس‌های درسی دانست. با شیوع کرونا دیگر برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری در مدرسه‌ها مقدور نبود. از بین روش‌های موفق در زمینه آموزش مجازی می‌توان به تولید محتوای الکترونیکی اشاره کرد. این روش در حال حاضر نیز در حال اجرا است و نتیجه خوبی به همراه داشته است. آموزش از طریق ساخت مضامین مجازی به چند دلیل جایگزین و رقیبی ندارد:

  • قابل دسترسی در مکان‌های بدون اینترنت
  • جذاب و مورد پسند دانش آموزان
  • امکان تماشا و مطالعه به دفعات مکرر
  • کم هزینه
  • تاثیرگذار

در این مطلب درباره انواع تولید محتوای آموزشی و اهمیت ساخت آن‌ها برای معلمان صحبت خواهیم کرد. همچنین  5 نرم افزار تولید محتوای آموزشی برای کمک به معلمان را معرفی کرده‌ایم.

چرا ایجاد محتوای الکترونیکی برای معلمان اهمیت دارد؟

سبک زندگی امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است؛ این روند تغییرات درباره زندگی دانش‌آموزان و محصلان نیز صادق است. برای بهبود شرایط آموزشی، هماهنگ کردن روند زندگی با روند تدریس بسیار مهم است. همین موضوع اهمیت تولید محتوا برای مدرسین را به طور کامل آشکار می‌سازد. در حالی که امروزه بسیاری از افراد برای اطلاع از اخبار، یادگیری مطالب گوناگون و غیره به اینترنت سر می‌زنند، یادگیری دروس تنها در فضای مدرسه اندکی عجیب به نظر می‌رسد. این نکته مشخص می‌کند که چرا معلمان باید برای بهبود روند تدریس خود، باکیفیت‌ترین مضامین الکترونیکی را تولید نمایند.

در حال حاضر اساتید در کنار تدریس به شیوه حضوری از انواع مختلف محتواهای الکترونیکی بهره می‌برند. این امر باعث شده است که هم روند آموزش تسریع و تسهیل شده و هم دانش‌آموزان مباحث گوناگون را راحت‌تر فرا بگیرند. امروزه مطالب درسی با انواع قالب‌های تولید محتوا مانند ویدئو، متن، عکس، نوشته، اسلاید و صوت به محصلین آموزش داده می‌شود. بدین ترتیب دانش‌آموزان در زندگی روزمره خود نیز درگیر یاد گرفتن نکات گوناگون هستند و آن‌ها را راحت‌تر به ذهن می‌سپارند.

چرا ایجاد محتوای الکترونیکی برای معلمان اهمیت دارد؟

انواع محتوای آموزشی الکترونیکی

در این بخش، انواع محتوای درسی الکترونیکی را به طور خلاصه شرح داده‌ایم:

  • متنی: در این روش مطالب درسی به صورت متن در اختیار محصلین قرار می‌گیرند. در هنگام تولید محتوا در آموزش و پرورش کمتر از متن و نوشته استفاده می‌شود، زیرا این شیوه جذابیت کمتری برای دانش‌آموزان دارند.
  • تصویری: محتواهای تصویری نسبت به مضامین متنی جذابیت بیشتری برای بچه‌ها دارند. در این روش، مطالب بهتر توسط محصلین درک می‌شوند. این شیوه برای ایجاد مضامین آموزشی بسیار مفید است؛ به ویژه اگر معلم با یک سری نرم‌افزارها مانند فتوشاپ یا پاورپوینت آشنا باشد. پوستر و اینفوگرافی از جمله نمونه‌های محتوای تصویری هستند.
  • صوتی: مضامین صوتی در آموزش و پرورش خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مگر اینکه اساتید خلاقیت خاصی به خرج داده و یک مضمون جذاب صوتی ایجاد کنند.
  • ویدیویی: این روش با ترکیب صدا، تصویر، متن، موسیقی و غیره، بهترین روش ایجاد محتوای آموزشی است. زیرا ویدیو به طور همزمان چشم و گوش محصلین را درگیر می‌کند.

انواع محتوای آموزشی الکترونیکی

5 نرم افزار تولید محتوا در آموزش و پرورش برای کمک به معلمان

اگر می‌خواهید با 5 نرم افزار ساخت محتوای الکترونیکی در آموزش و پرورش آشنا شوید، در این بخش با ما همراه باشید.

  • نرم افزار کمتازیا (Camtasia)

نرم افزار کمتازیا ابزاری مناسب و سریع برای تدوین ویدیوهای ساده است. این ابزار به واسطه داشتن امکانات متعدد و قابلیت ساخت آزمون برای تولید ویدیوهای مربوط به مباحث درسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله امکانات کمتازیا می‌توان به قابلیت ضبط و فیلمبرداری از مانیتور، تدوین ویدیوی آموزشی و درج افکت‌های تصویری اشاره کرد.

افزار کمتازیا به پشتوانه قابلیت‌های متعددش چند نرم‌افزار را در یک نرم‌افزار جای داده است. خروجی‌های این نرم‌افزار استاندارد است و کیفیت بسیار بالایی دارند. در ضمن، کار با این برنامه بسیار آسان بوده و حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین اگر به دنبال پیدا کردن یک نرم افزار تولید محتوای ویدیویی حرفه‌ای هستید، ما به شما نرم افزار کمتازیا را پیشنهاد می‌دهیم.

  • نرم افزار استوری لاین (Articulate Storyline)

با استفاده از برنامه استوری لاین می‌توانید صدا را به صورت مستقیم روی اسلایدها ضبط کنید. امکان فیلمبرداری از صفحه نمایش، ویرایش صدا و فیلم در ویدیوها و طراحی بانک سوالات تنها چند نمونه از قابلیت‌های این برنامه هستند. این نرم‌افزار با وجود شباهت آیتم‌هایش به پاورپوینت قابلیت‌های بیشتری نسبت به آن دارد.

  • نرم افزار پاورپوینت (PowerPoint)

نرم افزار پاورپوینت به واسطه قابلیت‌هایش به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تولید محتوا در آموزش و پرورش تبدیل شده است. این برنامه تنها برای ارائه مطالب نیست، بلکه یک ابزار همه کاره برای معلمان خلاق و حرفه‌ای به حساب می‌آید.

پاورپوینت یار کمکی نرم افزار کمتازیا است. در واقع ساخت مضامین درسی تا مراحلی در پاورپوینت انجام شده و سپس متحرک‌سازی و فیلمبرداری آن به افزونه مربوط به کمتازیا سپرده می‌شود. یادگیری پاورپوینت خیلی وقت‌گیر نیست و بسیاری از افراد کار با متن، تصویر و صدا را در آن بلد هستند.

5 نرم افزار تولید محتوا در آموزش و پرورش برای کمک به معلمان

  • نرم افزار تری دی مکس

برنامه تری‌دی مکس یکی از بهترین نرم‌افزارها برای تقویت قوه تخیل دانش‌آموزان و بالا بردن سطح تولید مضامین آموزشی است. برای مثال این نرم افزار سه بعدی ساز می‌تواند خواص مایعات مختلف همچون آب و روغن را شبیه‌سازی کند. چنین قابلیتی در امر تدریس مطالب درسی بسیار باارزش است. همچنین این نرم‌افزار برای ساخت سازه‌ها و شبیه‌سازی آن‌ها نیز مناسب است. اما باید توجه داشته باشید که 3D Max برای شما یک نرم افزار تولید محتوای صفر تا صد محسوب نمی‌شود.

  • نرم افزار فتوشاپ

فتوشاپ قدرتمندترین ابزار طراحی گرافیکی است که به واسطه کاربردهای گسترده‌اش در زمینه‌های مختلف محبوبیت بی‌شماری پیدا کرده است. از این نرم‌افزار می‌توان در حیطه تدریس نیز استفاده کرد. شاید برای شما هم پیش آمده است که با وجود پیدا کردن یک تصویر زیبا، نحوه ادیت روی آن را بلد نبوده‌اید. فتوشاپ واقعا توانایی طلا کردن مس را دارد، اما باید نحوه کار کردن با آن را بلد باشید.

اساتید مدارس نیز می‌توانند نرم‌افزار کاربردی فتوشاپ را یاد بگیرند؛ آن‌ها برای این منظور باید دوره‌های آموزشی ساده و جامع را پشت سر بگذارند. معلمان با یادگیری این برنامه یک بار برای همیشه به مشکلات خود در طراحی گرافیک و ویرایش پایان خواهند داد.

 

نوشتن دیدگاه