چگونه کارشناس تولید محتوا شویم

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟ آیا صرف نویسنده بودن می‌تواند ما را به یک کارشناس محتوای موفق تبدیل کند؟ پیش‌نیازهای لازم برای فعالیت در این حرفه چیست؟ آینده شغلی این حرفه چگونه است؟ آیا می‌توان تولید محتوا را یک شغل پردرآمد به حساب آورد؟ این پرسش‌ها از جمله سوالاتی هستند که امروزه بسیاری از افراد برای پیدا کردن پاسخ آن‌ها به سراغ موتورهای جستجو می‌روند. در این مطلب قصد داریم که پاسخ این پرسش‌ها و دیگر سوالات مرتبط با این مسیر شغلی را بدهیم. بدین ترتیب به شما کمک خواهیم کرد که در این حرفه در مسیر درست قدم بردارید. 

راهنمای مسیرشغلی کارشناس تولید محتوا

تولیدکننده محتوا فردی است که توانایی ساخت انواع کانتنت برای کسب‌وکارهای مختلف و کسب درآمد از این راه را دارد. او تسلط کافی به نوشتن با اهداف تجاری و بازاریابی را دارد. برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا باید مهارت‌های لازم را فرا بگیرید. به طور قطع نویسندگی و تسلط به نوشتن و نگارش مهم‌ترین مهارت مورد نیاز در این زمینه است، اما این بدان معنی نیست که هر کس نویسنده خوبی باشد، می‌تواند در این حرفه فعالیت کند. مهارت نوشتن یکی از چند مهارت مورد نیاز برای کارشناس محتوا است و باید مهارت‌های دیگری نیز یاد گرفت.  

یک تولیدکننده محتوا باید فردی صبور بوده و به مطالعه و پژوهش علاقه زیادی داشته باشد؛ زیرا ساعات زیادی از روز او به مطالعه و تحقیق سپری می‌شود. به همین دلیل، او باید دارای مهارت جستجوی حرفه‌ای و سریع نیز باشد. بدین ترتیب او می‌تواند بهترین و جدیدترین اطلاعات را از میان وب‌سایت‌های موجود جمع‌آوری کند. لیست مهارت‌های مورد نیاز این حرفه به همین موارد محدود نیست، پس عجله نکنید!

تایپ سریع و ده انگشتی نیز از دیگر مهارت‌های ضروری برای افراد فعال در این شغل است. در غیر این صورت آن‌ها باید زمان زیادی را صرف نوشتن کنند که این امر اصلا منطقی و به‌صرفه نیست، بنابراین اگر سرعت تایپ خوبی ندارید، در اسرع وقت آن را تقویت کنید.

یک مهارت ضروری دیگر در این زمینه یادگیری و تسلط نسبی به اصول سئو است. بدون آشنایی با این مباحث، حتی اگر مضامینی باکیفیت، یونیک و جذاب ایجاد کنید، شانس دیده شدن در دریای بی‌کران وب را از دست می‌دهید. آشنایی با سیستم‌های CMS از جمله وردپرس نیز یک مزیت عالی محسوب می‌شود. زیرا برخی کارفرماها پروسه بارگذاری را نیز به تولیدکننده کانتنت می‌سپارند. در ادامه سایر مراحل ورود به مسیر شغلی یاد شده شرح داده شده‌ است.

راهنمای مسیرشغلی کارشناس تولید محتوا

  • شبکه سازی

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ورود به بازار کار مورد بحث، آشنایی با افراد فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ از طریق شرکت در رویدادها و دورهمی‌های مرتبط است.

  • آمادگی برای شرکت در مصاحبه شغلی

مصاحبه‌های شغلی مکانی عالی برای نشان دادن مهارت‌ها و تخصص‌های شما هستند. پیش از شرکت در این جلسات، پاسخ پرسش‌های زیر را با خود مرور کنید:

چرا به نوشتن علاقه داری؟

شیوه شما در انتخاب موضوعات چیست؟

چه کانتنتی ارزشمند و مفید است؟

  • کارآموزی

اگر تازه وارد عرصه دیجیتال مارکتینگ شده‌اید، کار خود را با کارآموزی شروع کنید. شرکت‌های بسیاری به دنبال یافتن افراد بااستعداد و مشتاق در حوزه کانتنت هستند. کارآموزی فرصتی عالی برای کسب تجربه و دانش و همچنین رزومه سازی است.

  • ارسال رزومه به فرصت‌های شغلی مرتبط

برای فرصت‌های شغلی مرتبط رزومه ارسال کنید. در تدوین رزومه تمام بایدها و نبایدها را رعایت کنید. اشتباهاتی از قبیل غلط املایی می‌تواند باعث رد فوری رزومه شما شود.

راهنمای مسیرشغلی کارشناس تولید محتوا

مدرک کارشناس تولید محتوا

برای اینکه بتوانید به صورت فریلنسری به عنوان کارشناس تولید محتوا کار کنید، نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط ندارید، اما اگر می‌خواهید به صورت حضوری در یک شرکت مشغول به کار شوید، مدرک دانشگاهی مرتبط می‌تواند شانس شما را برای استخدام افزایش دهد. البته در ایران برای نویسندگی و تولید محتوا رشته منحصربه‌فردی وجود ندارد، اما مدرک لیسانس و بالاتر در رشته‌های بازاریابی، روزنامه‌نگاری یا ارتباطات می‌توانند به استخدام شما در این شغل کمک کنند.

همچنین شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های بازاریابی محتوایی و دریافت مدرک آن، شانس خود را در به دست آوردن فرصت‌های شغلی حوزه محتوا افزایش دهید. این مدرک برای افراد تازه وارد در این حیطه که سابقه چندانی ندارند، بسیار کمک کننده است. دریافت گواهی‌های معتبر از مراجعی مانند HubSpot، Google و SEMrush نیز رزومه شما را پربارتر می‌کنند. این مدارک رایگان نشان می‌دهند که شما مهارت‌های لازم در حیطه بازاریابی آنلاین و کانتنت نویسی را دارید.

 

نوشتن دیدگاه