امروزه به دلیل گسترش تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی، حرفه تولید محتوا نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در همه جای دنیا، این شغل را به عنوان کارشناس بازاریابی محتوا می‌شناسند. اما در ایران این حرفه به نام کارشناس تولید محتوا رایج‌تر است. در این مقاله درباره مشخصات شخصیتی و تخصصی یک متخصص تولید محتوا صحبت کرده‌ایم. همچنین اطلاعاتی راجع به اینکه یک نویسنده محتوای حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، در اختیار قرار داده ایم. به یاد داشته باشید که محتوای خوب و هدفمند در جذب مخاطبان بیشتر برای وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی موثر است، بنابراین با استخدام کارشناس تولید محتوای حرفه ای می‌توانید با توجه به نیاز برند و گرایش مخاطبان خود، محتوایی مفید، جذاب و سرگرم‌کننده تولید کنید.

مشخصات شخصیتی متخصص تولید محتوا

فردی که بخواهد به صورت حرفه‌ای در زمینه تولید محتوا فعالیت کند، باید خلاق باشد. او باید بتواند مفاهیم مختلف یا حتی محصول را به خوبی درک کرده و آن‌ها را در قالب کلمات اثربخش و جذاب با لحن مناسب به مخاطبان شرح دهد. متخصص تولید محتوا باید متن خود را طوری بنویسد که خواننده را درگیر خود کند. همچنین علاقه به مطالعه و خواندن مطالب و کتاب‌های جدید نیز از دیگر ویژگی‌های مهم شخصیتی یک کارشناس تولید محتوا است. در واقع یک نویسنده محتوا برای وب‌سایت‌های مختلف باید حتما تمایل به جستجوی پیوسته درباره عناوین و موضوعات تازه را داشته باشد. بر طبق تست شخصیت شناسی MBTI، بهترین شخصیتی که می‌توانید از او برای شغل کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید، تیپ شخصیتی INFJ است.

مشخصات تخصصی متخصص تولید محتوا

شاید برای شما هم سوال باشد که کارشناس تولید محتوا از نظر تخصصی چه وظایفی برعهده دارد؟ برخی از وظایف تخصصی یک کارشناس تولید محتوا به شرح زیر است:

  • توانایی تولید محتوای جذاب و جدید به طور دائم.
  • تسلط بر ترجمه مطالب سایت‌های خارجی در حوزه‌های مختلف.
  • قادر به افزایش ترافیک هدفمند سایت.
  • توانایی انتشار محتوای تولید شده در وب‌سایت مشتری.
  • ارسال پست‌های تولید شده در وبلاگ.
  • بهبود سئو سایت.
  • انتخاب و افزودن تصاویر باکیفیت و مناسب به محتوای سئو شده.
  • توانایی تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام.

یک تولیدکننده محتوا به مهارت‌های بسیاری برای انجام وظایف خود نیاز دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • یک کارشناس تولید محتوای متخصص باید بازاریابی قوی باشد.
  • متخصص تولید محتوا باید بتواند همزمان چندین پروژه را مدیریت و برنامه‌ریزی کند.
  • محتوا نویس حرفه‌ای باید توانایی خلق ایده‌های جدید را حتی در زمان‌های بحرانی و تحت فشار داشته باشد.

مزایای کار با متخصص تولید محتوا

استخدام کارشناس تولید محتوا مزایای بیشماری را برای کسب‌وکارهای اینترنتی به همراه دارد که برخی از آن‌ها در ادامه مطرح شده‌اند.  

  • صرفه‌جویی در زمان: اگر از افراد متخصص در زمینه تولید محتوا کمک بگیرید، بدون شک در زمان شما به طور چشمگیری صرفه‌جویی می‌شود. بدین ترتیب می‌توایند با تمرکز بیشتری به فعالیت‌های روزانه مربوط به کسب‌وکار خود بپردازید.
  • افزایش مخاطبان: نویسنده محتوای حرفه‌ای می‌تواند با ایجاد یک متن خوب رتبه سایت شما را در گوگل بالا ببرد. در واقع یک کارشناس به خوبی با نحوه نوشتن مطلب برای ترغیب مخاطبان به مطالعه و اشتراک آن آگاه است. اگر متخصص تولید محتوا استخدام کنید، علاوه بر افزایش بازدیدکنندگان، مخاطبان وفاداری پیدا خواهید کرد. چنین مخاطبانی به وضوح نقش بازاریاب دیجیتال را بازی کرده و فعالیت‌های کسب‌وکار شما را تبلیغ می‌کنند.
  • ایجاد دیدگاه متفاوت: برخی از صاحبان کسب‌وکار فکر می‌کنند که نکات کلیدی و مهم برای دستیابی به اهداف تجاری خود را می‌شناسند. اما مسلما باز هم نکاتی وجود دارند که از چشمان مالک بیزینس پنهان مانده‌اند. در حالی که متخصصان تولید محتوا مدت زمان طولانی در زمینه مشاغل گوناگون تحقیق و فعالیت کرده‌ و نگاه عمیق‌تری نسبت به مسائل مربوط به هر تجارت دارند. این کارشناسان می‌توانند نکات و ریزه‌کاری‌های مهمی را در هر کسب‌وکار به صاحبان آن یادآوری کنند.
معایب کار با آماتور تولید محتوا

افرادی که در زمینه تولید محتوا دانش و تجربه کافی ندارند، نمی‌توانند مانند افراد حرفه‌ای مطلب بنویسند، زیرا تولید محتوا تنها نوشتن مطلب نیست و انواع مختلفی را دربرمی‌گیرد. افراد تازه‌کار نمی‌توانند در همه جنبه‌های مختلف این رشته از ساخت پادکست گرفته تا کلیپ‌های صوتی و ویدئویی تخصص پیدا کنند. برای مثال انتخاب عنوان جذاب، کلمات کلیدی مناسب و رعایت چگالی کلمات کلیدی از جمله کارهایی هستند که باید توسط تولیدکنندگان محتوا انجام شوند. همچنین لینک‌دهی به سایر وب‌سایت‌ها، درج تصاویر و بسیاری اقدامات دیگر به اندازه نوشتن مطلب اصلی مهم هستند. متخصص تولید محتوا به تمام این کارها تسلط دارد و طوری متن خود را می‌نویسد که بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشد. در حالی که افراد آماتور در این زمینه، ممکن است برخی از این کارها را به درستی انجام نداده و به رتبه سایت آسیب بزنند.

از متخصص تولید محتوای خود چه انتظاری داشته باشید

از متخصص یا کارشناس تولید محتوا انتظار می‌رود که توانایی تهیه بهترین و موثرترین محتوای ممکن را درباره هر موضوعی داشته باشند. همچنین او باید بتواند در راستای هدف انتشار مقاله مورد نظر تصاویر، ویدیوها یا صوت مناسب را آماده کند. بنابراین کارشناس فعال در این رشته باید دانش وسیعی در حوزه کاری خود داشته باشد و بتواند آنچه در ذهن خود می‌گذرد را به رشته تحریر درآورد. همچنین یک محتوا نویس حرفه‌ای باید به خوبی روی اصول نگارش و دستور زبان فارسی تسلط داشته باشد. توانایی ترجمه متون تخصصی و عمومی از زبان مرجع به زبان فارسی نیز از دیگر ملزومات ضروری برای هر تولیدکننده محتوایی است. برخی دیگر از انتظارات کارفرمایان از نویسندگان محتوا به شرح زیر است:

  • آشنایی با اصول بازاریابی محتوا.
  • تسلط بر نرم‌افزارهای آفیس از جمله ورد و پاورپوینت.
  • آشنایی نسبی با اصول دیجیتال مارکتینگ.
  • دانش اولیه در مورد اصول سئو برای تولید محتوای هدفمند.
  • توانایی تندنویسی به ویژه تایپ ده انگشتی. 

البته به خاطر داشته باشید که نباید از کارشناس تولید محتوا انتظارات بی‌جا داشت. برخی از انتظارات نابه‌جا از افراد شاغل در این زمینه عبارتند از:

  • تسلط بر انواع نرم‌افزارهای گرافیکی.
  • ساخت انیمیشن.
  • عکاسی حرفه‌ای.
  • پاسخگویی به مشتریان.

اگر برای مدیریت سایت خود به چنین تخصص‌هایی نیاز دارید، باید علاوه بر استخدام کارشناس تولید محتوا از کارشناسان دیگر کمک بگیرید.  

اهمیت نوشتن محتوا توسط نیروی متخصص

الگوریتم‌های گوگل و سایر رسانه‌های اینترنتی در چند سال اخیر توجه ویژه‌ای به محتوا داشته‌اند. در واقع موفقیت هر کسب‌وکار اینترنتی به محتواهای جذاب، آموزنده و منحصربه‌فرد آن بستگی دارد. نویسندگان حرفه‌ای، خواسته الگوریتم‌های گوگل را به خوبی درک کرده و در جهت دستیابی به آن‌ها اقدام می‌کنند.

امروزه بسیاری از افراد برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود از وب‌سایت‌های موجود در گوگل استفاده می‌کنند. گوگل نیز به سایت‌های منتشرکننده محتوای جدید پاداش می‌دهد و این پاداش در حقیقت همان افزایش تعداد بازدید است. البته تولید مطالب جدید و جذاب به تنهایی برای جلب توجه گوگل کافی نیست. بلکه کارشناسان تولید محتوا باید توانایی تولید محتواهایی را داشته باشند که هم برای مخاطب و هم برای هوش مصنوعی گوگل جذاب باشند. متخصصان با تسلط بر اصول سئو و محتوا نویسی درست، این کار را انجام می‌دهند.

اگر محتوا نویس یک کسب‌وکار مجازی در حوزه مربوطه دانش کافی داشته باشد، می‌تواند استراتژی‌های مناسب را برای پیشرفت آن اتخاذ کند. همچنین برای چنین فردی راحت‌تر است که با ردیابی رقبای داخلی و خارجی به ایده‌های نوآورانه و جدید دست یابد. در کل اگر محتوایی توسط متخصص تولید محتوا به درستی نوشته شود، دستیابی به اهداف زیر را امکان پذیر می کند:

  • افزایش جذب مخاطبان.
  • افزایش آگاهی مخاطبان از برند تجاری کسب‌وکار.
  • افزایش اعتماد مخاطبان به برند تجاری مربوطه.
  • تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار.
یک محتوا دارای تیم کاملی از متخصصان تولید محتوا

یکی از شرکت‌های فعال و معتبر در زمینه تولید محتوا، وب‌سایت یک محتوا است. این مجموعه سفارشات متعددی را در موضوعات مختلف با موفقیت به پایان رسانده است. این شرکت برای تکمیل تیم تولید محتوای خود اقدام به استخدام متخصصین حرفه‌ای از سراسر ایران کرده است. خوشبختانه هر یک از همکاران یک محتوا مهارت‌های زیر را دارند:

  • آشنایی با اصول محتوانویسی سئو شده بر طبق الگوریتم‌های گوگل.
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا و نحوه کار با آن‌ها از جمله وردپرس و جوملا.
  • تسلط نسبی با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم.
  • توانایی ترجمه متون انگلیسی به فارسی.

شما نیز اگر می‌خواهید در این شغل مشغول به کار شده و پیشرفت کنید، یک محتوا بستری مناسب را برایتان فراهم می‌کند. گذراندن دوره کارآموزی در این مجموعه راه را برای شما باز خواهد کرد. تنها کافی است که رزومه خود را برای ما ارسال کنید. در صورتی که در آزمون تخصصی نویسندگی یک محتوا نمره قبولی را دریافت کردید و همچنین توانایی‌ها و قابلیت‌های لازم را داشته باشید، می‌توانید همکاری خود را با ما شروع کنید.

کسانی که به دلایل مختلف می‌خواهند به صورت دورکاری به شغل تولید محتوا مشغول شوند، می‌توانند درخواست خود را به تیم یک محتوا ارسال کنند. یک محتوا با فراهم کردن این امکان توانسته افراد متخصص تولید محتوا را از سراسر کشور به خدمت گرفته و سفارشات محتوانویسی خود را به آن‌ها بسپارد. این شیوه استخدام شرایط اشتغال افراد مستعد و متخصص را در شهرستان‌ها و استان‌های کوچک‌تر بهبود بخشیده است. بزرگترین دغدغه یک محتوا ارائه محتواهای باکیفیت و یونیک است.

 

نوشتن دیدگاه