تعطیلی میهن بلاگ

میهن ‌بلاگ؛ زحمت‌هایی که بر باد خواهد رفت

خبر کوتاه بود و جانکاه! روز جمعه سی‌ام آبان‌ماه ۱۳۹۹ مطلبی در وبلاگ مدیران میهن ‌بلاگ منتشر شد که بسیار از کاربران ایرانی را بهت‌زده کرد: «میهن ‌بلاگ تعطیل می‌شود.»
میهن‌ بلاگ یکی از ارائه‌ دهندگان خدمات وبلاگ است که فعالیت خود را در آبان ۱۳۸۳ آغاز کرد. این سرویس یکی از محبوب ‌ترین و پر بازدیدترین سرویس‌های ایجاد وبلاگ در ایران است که ده‌ها هزار وبلاگ با مطالب مفید را تحت پوشش قرار داده. میهن بلاگ در سال ۱۳۸۷ تحت مالکیت شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا قرار گرفت.
میهن بلاگ در این سال‌ها فراز و نشیب ‌های زیادی داشته. از سرگذراندن یک هک جدی گرفته تا شایعه‌ی ادغام با بلاگفا، تا فیلترینگ و بسیاری مشکلات دیگر که با آن‌ها دست‌ و پنجه نرم کرد تا هم ‌چنان در بازار سرویس ‌دهندگان وبلاگ باقی بماند و با آن‌ها رقابت کند.
میهن بلاگ در سال ۱۳۸۸ از امکان «فروشگاه من» رونمایی کرد. سرویس «فروشگاه من» امکان درآمدزایی از طریق وبلاگ و وبلاگ‌نویسی را در اختیار وبلاگ‌نویسان قرار می‌داد. با معرفی امکان «فروشگاه من» میهن‌ بلاگ، در میان سرویس‌های وبلاگ‌نویسی فارسی اولین و جدی‌ترین قدم را برای کسب درآمد وبلاگ‌نویسان از طریق وبلاگ‌نویسی برداشت. بعد از آن به‌طور مداوم به امکانات و قابلیت‌های این سرویس ایرانی افزوده شد تا جایی که در سال ۱۳۸۹ در جشنواره‌ی آنلاین وب فارسی، میهن بلاگ به‌عنوان بهترین سرویس‌دهنده‌ی وبلاگ در میان سرویس‌های ایرانی انتخاب شد.

دلیل تعطیلی میهن بلاگ 

میهن بلاگ در اطلاعیه‌ی خود دلیل تعطیلی را این‌گونه توضیح داده:

"کاربران و همراهان قدیمی و جدید میهن بلاگ، سلام
از اینکه مجبور هستیم به زودی از شما خداحافظی کنیم متاسفیم.
دشواری نظارت بر محتوا و نظرات سایت ، قدیمی شدن نرم افزار سایت و عدم وجود توجیه کافی برای سرمایه گزاری مجدد جهت خرید سرورهای تازه و تولید نرم افزار جدید ما را مجبور به اخذ این تصمیم کرد.
از کاربران محترم خواهشمندیم تا تاریخ ٣٠ آذرماه درصورت علاقه از محتوای خود پشتیبان و یا کپی بردارند. در تاریخ ٣٠ آذر سرورهای سایت خاموش خواهند شد.
از همراهی شما در سال‌های طولانی زندگی سایت میهن بلاگ متشکریم و امیدواریم سایر سرویس‌های ایرانی پاسخگوی نیاز کاربران عزیز ما باشند."

میهن بلاگ که زمانی از پیشگامان ارائه‌ی وبلاگ در ایران بوده، کار بسیاری از کاربرانش را راه انداخته و به خانه‌ی بسیاری از وبلاگ‌نویسان تبدیل شده بود مثل کودکی بدسرپرست به حال خود رها شد و حالا می‌رود تا به دست فراموشی سپرده شود.
چه کسی پاسخ‌گوی کاربران ناامید میهن بلاگ است در حالی که امکان باقی ماندن آرشیو وبلاگ‌های‌شان وجود ندارد و قرار نیست حتی یادگاری از زحمات چندین ساله‌ی خود داشته باشند؟ چه نرم‌افزاری برای گرفتن بک‌آپ در اختیار کاربران قرار گرفته؟ و اصلاً آیا این بک‌آپ دردی از کاربران خانه به دوش میهن بلاگ دوا می‌کند؟
تکلیف وبلاگ‌های غنی و پربار کاربرانی که در قید حیات نیستند چه می‌شود؟ چه بر سر اولین وبلاگ‌هایی که در میهن بلاگ ساخته شده‌اند می‌آید؟ این گنجینه‌های نوشتاری، این پست‌هایی که می‌توانند تاریخ مستند وبلاگ‌نویسی فارسی و محل رجوع آیندگان ما باشند برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد؟
گذشته از این هر یک از این وبلاگ‌ها حاوی مطالبی هستند که تاریخ کشور ما را در خود جای داده‌اند؛ اتفاقاتی که زمانی تیترهای داغ خبری بوده‌اند؛ بیم‌ها و امیدهایی که حالا تبدیل به تاریخ شده‌اند.
امروزه تاریخ‌نگاری بسیار متفاوت از چیزی است که مثلاً در دویست سال پیش رایج بوده. تاریخ قابل اعتماد همین‌هایی است که آدم‌های معمولی ثبت کرده‌اند؛ همین روزمرگی‌هایی که حالا با سهل‌انگاری قرار است با خاک یکسان شوند و اثری از آثارشان باقی نماند.
همین حالا با یک جست‌وجوی ساده می‌شود تاریخ وبلاگ‌نویسی را در کشورهای دیگر بررسی کرد. می‌توان وبلاگ‌های‌شان را دید و سیر تحول وبلاگ را از اولین نسخه‌ها تا امروز دنبال کرد. این‌ها مستندات تاریخی‌اند؛ امانت‌هایی که باید ازشان مراقبت کرد تا برای آیندگان بمانند.
چیزی به روز موعود نمانده و تا چند روز دیگر سرورهای میهن بلاگ برای همیشه خاموش خواهند شد. متأسفانه تا امروز هیچ مقام مسئولی توضیحی اضافه بر اطلاعیه‌ی مدیران میهن بلاگ در این باره نداده است؛ نه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نه مدیران شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا.
میهن بلاگ در حال احتضار است و نفس‌های آخرش را می‌کشد. بازماندگان این اتفاق کاربرانی‌اند که امیدشان نا امید شده و معلوم نیست بتوانند انرژی شروع دوباره را به‌دست بیاورند یا نه، و زحمت‌هایی که قرار است با فشار دادن یک دکمه، یک‌شبه بر باد بروند.
سوال اساسی اما این است که بعد از تعطیلی میهن بلاگ آیا کسی دوباره به سرویس‌های ایرانی اعتماد می‌کند یا وبلاگ‌نویس‌های ایرانی عطای وبلاگ‌نویسی را به لقایش خواهند بخشید؟ چه بر سر وبلاگ‌نویسی فارسی خواهد آمد؟